FANDOM

Gonjaer er relativt fredelige, normadiske væsener.

De kaldes ofte gonjamonstre af mennesker og andre folk der er uvidende om gonjaernes egentlige natur, grundet deres brutale udseende.

En gonja er typisk slank, senet og muskuløs, med askegrå hud, et kroget horn i panden og skarpe, næsten orklignende stødtænder i undermunden. De undergår tatoveringsritualer fra barnsben og alle gonjaer er tatoveret med forskellige snirkler og ældgamle magiske gonjasymboler på halvdelen af deres krop (delt vertikalt), aldrig mere end det. En gonja kan imidlertid godt være tatoveret på højre side af ansigtet og halsen, venstre side af kroppen (med arm) og så højre ben og fod.

Når en gonja bliver stor, gennemgår den før eller senere et "manddomsritual" (kvindelige gonjaer gennemgår det også) kaldet Gonjadrømmen. En ung gonja sidder i en hule med et bål, som overkastes med gonjaurt, en essentiel urt i gonjaernes samfund. Stammen ruller en stor sten for hulen og den unge gonja skal i tre dage og nætter hallucinere og drømme og undgå at begå selvmord eller på anden måde miste viddet. Herefter er gonjaen voksen og dens første bedrift er at vandre ud i verden og søge viden som stammen ikke allerede besidder, som herefter skrives i Gonjabogen.

Gonjaer fra hele hatten mødes engang i mellem og skriver i Gonjabogen. Hvornår er uklart, da det er nedfældet i Gonjabogens ældgamle tekster, forbudt for alle ikke-Gonjaer og udregnet ved stjernernes position, gudernes gunst og de tidligere gonjaers hemmelige visdom.

Gonjaer kan betragtes som fredelige, men farlige. De er uhyre stærke og adrætte og griner af de fleste forhindringer der ville prøve et menneske hårdt og deres kampstil låner fra alverdens glemte kunster og hemmelige teknikker.

Gonjaer tilbeder hyppigst Dunetan, da de er et nomadefolk og derfor tit rejser rundt. De ser ligeledes ofte til Akashe, som de opfatter som de gerne kalder Kilden eller Moder Viden. I følge gonjaernes egentlige mytologi er de skabt af en forening mellem Akashe og Dunetan og sat på Verdenshatten for at forstå den. Når gonjaerne opnår Forståelsen (også kaldet "Det Sidste Svar", "Det Eneste Svar" og "Den Sande Lære") vil de opnå Enighed med Guderne og blive et med Hatten og Alt Det Der Omkringliggende Er (i følge gonjaernes tro).

Ad blocker interference detected!